Mandelfudge (lchf)

Alltså jag måste dela med mig av ett helt sjukt, sjukt, sjukt gott recept på mandelfudge som jag hittade på Sofies blogg.. En riktigt smörig och god fudge som smakar knäck och smörkola, jättegott som julgodis nu. Väldigt lätt att göra också. Det här får ni testa!
20131130-134228.jpgMandelfudge

2,5 dl grädde
50 g smör
3 msk Sukrin Gold (jag tog vanlig stevia istället)
1 krm salt
1 krm vaniljpulver
0,5 dl mandlar (jag tog flagad mandel)

Börja med att rosta mandlarna i en torr panna. Lägg sen alla ingredienser, förutom mandlarna, i en kastrull. Koka upp, och sänk sedan värmen. Låt fudgen sjuda i ca 30 minuter eller mer tills smeten blir lite tjock. Var noga med att röra hela tiden. Jag tror jag kokade min i ca 40 min.

Blanda ner mandlarna i smeten. Plasta in en liten form och häll i smeten. Strössla också över lite mandlar på toppen. Ställ in i kylen och låt svalna och ställ sedan in lådan i frysen i några timmar.

Skär sedan upp fudgen i bitar, och förvara i kylen. Den blir lite mjuk men sååå god!

Trevlig första advent!

3 svar

  1. Åh, så mumsigt! Får se om jag ska våga mig på något julgodis i år… kan lätt blir för mycket av det goda för mig då… 😉
    Trevlig 1:a advent!
    Kika gärna in hos mig sedan! Jag bjuder på jullåt jag spelade in i fredags! 🙂
    Kram kram
    //Lana

  2. Mumsigt med julgodis! Det hör julen till. 🙂

  3. Kom tillbaka! Jag saknar dina recept och inlägg…. 😦

Lämna en kommentar